Ervaringen tot nu toe - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Vivian Kruis - WaarBenJij.nu Ervaringen tot nu toe - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Vivian Kruis - WaarBenJij.nu

Ervaringen tot nu toe

Blijf op de hoogte en volg Vivian

28 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Het is alweer een week geleden dat ik mijn verhaal heb gedeeld dus tijd voor een update! Voordat ik wegging had ik mezelf voorgenomen om iedere dag een stukje te schrijven maar dat is toch nog meer werk dan ik dacht... En de dagen zijn hier ook zo intensief! Maar in mijn eigen huisje hebben we geen wifi dus ik ga steeds bij mijn andere missie leden op bezoek om even te wifi'en, een nieuw woord voor in het woordenboek dacht ik zo! :-)

Vorige week woensdag en donderdag zijn we gestart met het thema 'kleding'. Woensdag zouden we het gaan hebben over de zomer kleren en donderdag over winterkleren. Hier is het nu lente en vanaf december start de zomer. Woensdag gingen we het dus over zomerkleren hebben. De teacher (Malifu) verteld een verhaal en daarbij stelde ze vragen aan de kinderen. Ze had plaatjes uit een tijdschrift geknipt en daar een thema plaat van gemaakt, zodat ze de kinderen de Engelse woorden van de 'zomerkleding' kan leren. Daarna werd de groep van 20 kinderen verdeeld in vijf groepjes van vier, ieder groepje kreeg 1 of 2 tijdschriften met de opdracht op daar alle zomerkleding uit te knippen. De kinderen vinden het in ieder geval ontzettend leuk om een keer te knippen in plaats van weer met de kleurpotloden aan het werk te gaan. Ik loop een beetje rond door de ruimte en vraag aan de teacher of dat zij denkt dat de kinderen de opdrachten hebben begrepen. Ze zegt meteen ja dus ik vraag aan haar waar ze dat aan ziet. Ze loopt even langs de tafels en ziet dat de kinderen ieder kledingstuk dat ze tegenkomen uitknippen. Terwijl de opdracht was alleen de zomer kleren. Ze begint naar mij te lachen maar de kinderen te verbeteren. Ik besluit om dit na de activiteit naar Malifu terug te koppelen. Ik doe mijn best om het in zo makkelijk mogelijk Engels te vertellen anders begrijpt ze niet wat ik vertel. Dit is al een punt waardoor de dagen op de Day Care intensief zijn, met elkaar communiceren is op sommige punten al lastig. Ik probeer haar zoveel mogelijk te laten ervaren, zodat ze van mij kan leren maar ik kan ook veel dingen van haar leren en dat is leuk om te zien. Na al het geknip van de kinderen, is het tijd om de uitgeknipte kleding stukken op te gaan plakken. Hier hebben we precies 1 plak stift voor dus de kinderen moeten ontzettend lang wachten. Dat is wel iets wat sommige kinderen in Nederland weleens wat meer mogen doen maar wat hier teveel gebeurd. Op een gegeven moment, nadat 8 kinderen hadden geplakt werden er een paar kinderen een beetje vervelend. Ik wilde deze kinderen dus eigenlijk even apart nemen om het te hebben over de zomerkleren en dan in het Engels. Alleen dit vond de teacher not done.... ze moesten gewoon rustig allemaal op hun beurt wachten. Ook de kinderen die al hadden geplakt moesten wachten totdat iedereen al zijn uitgeknipte kledingstukken op het witte velletje papier heeft geplakt.
Ik voelde me een beetje op gelaten en dacht bij mezelf, ehhhh 'Sorry hor' (zoals ze het op zijn Afrikaans zouden zeggen haha..

Na deze activiteit wil ik graag de kinderen graag laten ervaren buiten, hoe het is met een pet op, een hoed op, een zonnebril op of onder een paraplu (waar je veel mensen mee ziet lopen hier voor de hitte) dus we gaan lekker naar buiten en ik zie dat de teacher ook aan het genieten is van dit buitenspel. Ze zegt dat ze dat voorheen ook veel deden omdat dat op het dagprogramma stond maar als ik zie hoe de kinderen zich uitleven buiten zet ik daar een vraag teken achter.

De volgende dag werd ik weer hartelijk verwelkomd door de kinderen: VIVIAAAANIIII!!!! Springen, dansen, knuffelen, kusjes geven, noem het maar op, ik vind het zo heerlijk om naar het werk te gaan!
Deze dag staat in de teken van de winterkleren. De teacher heeft een winterjas klaar gelegd, muts en handschoenen. Ze gaat voor de groep staan en verteld de kinderen wat wat is, in hun eigen taal - Sotho, en in het Engels. Dit is binnen 10 minuten klaar en dan stelt ze mij de vraag wat ze nog meer zouden kunnen doen. Ik wil haar heel graag laten zien hoe je dezelfde activiteit op een andere manier kan doen, zodat je ook de kinderen laat ervaren en dat ze het in het Engels misschien ook beter gaan begrijpen. Ik pak de winterjas en doe hem om de beurt bij een paar kinderen aan, steeds vraag ik opnieuw wat het is in het Engels. Sommige kinderen geven aan dat het een Jacket is, dat doe ik hetzelfde bij de handschoenen en de muts. Nadat ik dit bij een aantal kinderen heb gedaan ga ik nog een keer hetzelfde doen maar dan stel ik de vraag of het voor in de winter is of voor in de zomer. Hierbij pak ik de pet en een zonnebril er ook bij. Met deze activiteit zijn we wel zeker een half uur bezig en dan is het alweer tijd om even naar buiten toe te gaan. Ik ga nog even in gesprek met de teacher en ze vindt het zo fijn om te zien hoe wij allebei een activiteit verschillend aanpakken. Ik probeer haar uit te leggen dat het goed is om de kinderen na te laten denken, daar leren ze alleen maar van. Het is niet erg om fouten te maken dat doe ik ook nog steeds. Ze geeft me een knuffel en verteld dat ze het zo waardeert dat ik er ben dus dat is één van de geluksmomentjes van zo'n dag :-) Daar doe je het toch voor!! (En ook voor al die lieve kindjes natuurlijk)

We worden rond half 2 opgehaald op de Day Care en wensen de kinderen en de teachers een fijn weekend. We stappen de auto in en horen dat we onszelf tot 17 uur moeten vermaken omdat er flink wat demonstraties zijn op de North West University (Daar waar de campus ook is, en waar we slapen) De studenten demonstreren vooral voor een goedkopere, en het liefst gratis studeren. Dus we gaan naar de Vaal Mall, en daar gaan we lekker wat drinken bij de Mugg&Bean, lijkt een beetje op de Starbucks maar dan meer een echte lunchroom. (goed voorbeeld..... mmmm... haha) Daarna lopen we even wat winkeltjes in en uit, kopen wat kleine dingetjes want het kost hier echt bijna niks!! Heb een jurkje, een tasje en van die nieuwe haar elastiekjes gekocht, en daar betaalde ik maar 15 euro ofzo voor. Dus als we nog een keer wat vrije tijd hebben dan ga hier nog wel een keer wat kleren shoppen! We rijden rond 17.30 richting huis, even eten koken en dan moeten we nog even flink aan de bak om verslagen te schrijven die we op moeten sturen en voor de gezamenlijke blog. Daarna drinken we een lekker wijntje want het is weeekend!!!!

In het weekend staat er een leuk uitje gepland naar de Pilanesberg waar we de big five willen gaan spotten. Het is een groot nationaal park waar je zelf met de auto door heen kunt rijden of met een Ranger mee in een Jeep en 20 gillende chinezen... Dus waar kies je voor, juist, zelf met de auto er door heen rijden! Zaterdag en zondag waren het warme dagen voor de dieren dus we hebben helaas niet de hele big five gespot maar wel: olifanten, giraffes, krokodillen, nijlpaarden, neushoorns, zebra's, flamingo's, apen, wildebeesten, antilopes, heel veel verschillende soorten vogeltjes en springbokken. (Die brengen hopelijk geluk bij de rugby wedstrijd die zaterdagavond wordt gespeeld, de halve finale tegen Nieuw-Zeeland)
We sliepen dat weekend in een guest house, gezellig met zijn vieren op een kamer. De guest house is van een oudere man en we gaan bij hem in de woonkamer rugby kijken, naast de zelfbedieningsbar, wat een luxe dus daar worden lekker wat pilsjes weg gedronken!
Zondag middag rijden we weer naar huis en sluiten de dag af met een heeerlijke pizza bij een gezellig klein pizzahutje.

Afgelopen dagen weer hard gewerkt op de Day Care, de tweede week is begonnen. Nu wil je toch wat dieper in gaan op de punten die de eerste week zijn op gevallen. Maandag even gesprek met de Principal, hoe vindt ze het dat Angelique en ik hier zijn? Ze geeft aan dat ze het ontzettend fijn vindt, ze wil ook echt graag leren en staat open voor feedback. Wel geeft ze aan dat ze het heel spannend vond voordat wij kwamen maar dat ze het nu allemaal reuze mee vindt vallen. Ook dit gesprek gaat in gebrekkig Engels en probeer je haar zo duidelijk mogelijk te maken dat we er niet zijn om dingen over te nemen maar je samen stappen wilt zetten en wij er zijn om hun te helpen.

Met de teacher heb ik dinsdag een nieuw dagprogramma gemaakt, zodat ook het buitenspelen er in voorkomt. Verder heb ik haar gevraagd of ze na wilt denken over de verschillende thema's die belangrijk zijn voor de kinderen. (Ik wil graag naar grotere thema's die ze langer dan 2 dagen in de week kan doen met de kinderen) Zo gaan de kinderen het hopelijk beter begrijpen, vooral omdat het in het Sotho en in het Engels gaat. Het is ter voorbereiding voor de basisschool.

Wat nog wel leuk is om te vertellen en waar we hier de grootste lol om hebben is dat wij graag naar de Spar boodschappen gaan doen want daar loopt een manager rond en dat is tot nu toe de enige knappe man die we hebben gezien in Zuid-Afrika!!!! We zitten maar wat te geinen, maar zodra die komt kletsen dan hebben we ineens niet meer zo'n grote mond haha..... Wel moeten we goed opletten wat we zeggen want alles wat wij in het Nederlands tegen elkaar zeggen, kunnen de meisjes aan de kassa goed verstaan (Het Nederlands lijkt namelijk heel veel op de Afrikaanse taal) Dus bij de kassa zeggen dat het een knappe man is, was denk ik niet zo handig, wie weet waar ze het allemaal over hebben in de koffiekamer haha!!

Verder ben ik hier vooral aan het genieten, genieten en genieten!! We hebben een ontzettend leuke missie groep!!! De contacten die we hier hebben zijn ook ontzettend leuk, alle mensen zijn vriendelijk.


Tot mijn volgende verhaal!!!

  • 28 Oktober 2015 - 21:54

    Marjanne Schaap:

    Lieve Vivian,

    We genieten heel erg van je verhalen, kijken al weer uit naar de volgende.
    Zijn hartstikke trots op je,
    Groetjes, Opa/ Marjanne xxx

  • 29 Oktober 2015 - 11:13

    Bianca:

    O Vivian hoe gaaf dit. Mooi om te lezen hoe respectvol jullie met elkaar omgaan en hoe enthousiast ieder van elkaar wordt!
    Mooi!!

  • 29 Oktober 2015 - 23:33

    Elly En Wim:

    Lieve Vivian.
    Wat leuk dat je het zo goed naar je zin hebt. Geweldig wat je doet en hoe je alles aanpakt. Echt jouw ding. De energie is uit je verhaal af te lezen. Geniet er maar lekker van.
    Lieve groeten xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vivian

Actief sinds 17 Sept. 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 3216

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 28 November 2015

Mijn reis

Landen bezocht: