Blijven genieten - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Vivian Kruis - WaarBenJij.nu Blijven genieten - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Vivian Kruis - WaarBenJij.nu

Blijven genieten

Blijf op de hoogte en volg Vivian

12 November 2015 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Daaar ben ik weer, om even mijn verhaal te delen!!
Het is alweer een week geleden dat ik er iets op heb gezet dus ik zal met afgelopen weekend beginnen.

Het laatste weekend met zijn viertjes dus dan gaan we er nog maar even een leuk weekend van maken! We hebben voor ons gevoel een klein stedentripje gedaan afgelopen zaterdag want we zijn namelijk naar Parys gegaan!! En dan dus niet Parijs in Frankrijk maar Parys in Zuid-Afrika! Een leuk klein dorpje waar je, wat we hadden vernomen van een aantal mensen, souveniertjes zou kunnen kopen voor in Nederlandi! Laat ik dat nou leuk vinden om wat mee naar huis te nemen, want hier in de buurt kom je maar weinig spulletjes tegen waarvan je denkt ja dat hebben ze alleen maar hier.. In Parys hebben we wel een aantal leuke winkeltjes gezien, vooral antieke dingetjes, tweedehands winkels en veel winkels met 'Art'.. Leuk om te kijken in ieder geval!! Tussen de middag zijn we gaan lunchen bij restaurant O's, dan kun je misschien voorstellen dat je dan de hele middag daar zit en steeds overal met een 'verbaasde blik en stem zegt: Oooooooo'
Een erg mooi restaurant aan het water en je zit buiten onder de bomen, alsof je midden in het bos zit te eten. Alleen missen de aapjes natuurlijk die van boom tot boom slingeren. Wel lachen we soms even want dan komt er een raftbootje voorbij met een veel te zwaar iemand achterin, waardoor de boot al bijna met zijn neus omhoog gaat, leuk raft tochtje heb je dan in ieder geval!! We genieten van onze lunch en gaan eind van de middag weer terug naar Vanderbijlpark waar onze thuis is voor deze weken. We noemen het ook echt zo, ''Zullen we zo maar naar huis gaan?'' Als we de hoek om rijden bij het restaurant zien we een hele grote groep kinderen en jongeren die aan het spelen zijn bij de rivier, er is een waterval en het water gaat een beetje in een stroomversnelling. Ze lopen in hun onderbroekje rond, duiken het water in en spelen met lege plastic flessen. We besluiten om even uit te stappen en naar beneden te lopen om te ervaren hoe het is, even uit kijken waar je loopt want anders dan ben je er zo vandoor in de stroomversnelling! Heerlijk en prachtig stukje voor deze kinderen om te spelen, en om af te koelen. We kijken even rond en dan gaan we toch maar richting de auto om ehct naar huis te gaan!
Eind van de middag komen we terug, we nemen allemaal even een rust momentje en besluiten dan om in de avond nog even wat te gaan drinken bij de Emerald, een soort centerparks idee maar dan wat luxer. We lopen even rond en zien dat ze een bowlingbaan hebben!! We besluiten om gezellig een potje te gaan bowlen! Jeannie en ik bestellen eerst lekker een half liter pilsje (ze hadden 'helaas' niet kleiner haha) en dan zijn we er helemaal klaar voor. Hier krijg je geen schoenen maar wordt er gespeeld op je blote voeten, ook weer een ervaring! We hebben de grootste lol en hebben het ontzettend naar ons zin! Hier betaal je voor één potje bowlen en gaat het dus niet op tijd, dus na 20/25 minuutjes spelen zit onze ronde er op en besluiten we om lekker een cocktail te gaan drinken. Of nou ja, vooruit eerst allemaal twee shotjes om even in de stemming te komen haha... We hebben een gezellige avond en dan is het helaas aangebroken, de laatste nacht voor Jeannie en Moon!

De volgende dag gaan we naar de verjaardag van Alice en naar de babyshower van haar dochter. Als ik daaraan kom word ik meteen aan het werk gezet en word mij gevraagd of ik Thuli (de dochter van Alice en Jacob) wil helpen, ik zeg natuurlijk ja!! Maar zonder te vragen waarmee..... Ik loop met haar mee naar binnen en dan is het dus de bedoeling dat ik haar ga helpen met badderen, oeps...... Ze is over 3 weken uitgerekend en ze is ontzettend stevig dus ze kan niet overal bij. Toch besluit ik dat te doen en zo ontdek ik toch een verborgen talent, van pedagogisch medewerker naar thuiszorghulp haha!!
Daarna een super gezellig feestje gehad de hele middag, we hebben gedanst, gezongen en lekker gegeten (wel even doorgegeven dat we vegetariërs zijn, het blijft altijd een verrassing wat je krijgt....)
Rond 3 uur rijden we terug want dan is het helaas tijd om afscheid te nemen van onze twee missiegenootjes van de afgelopen weken! ;-((

Maandag is het weer zover, de vierde week van het werken op de daycare gaat in en ik kijk er iedere keer weer naar uit! Om binnen te komen en dat alle kindjes roepen VIVVVVIANIIIIII!!!! Dat ze komen knuffelen, high fiven of 'shappen', they make my day!!
We zijn nog steeds met het thema Me, my body and my life senses bezig dus deze week laten we ze vooral ervaren met de zintuigen. De zintuigen laten prikkelen door ze te laten voelen, luisteren, ruiken, proeven en te laten zien. Malifu en ik zingen liedjes met de kinderen, maken voeldozen voor ze, laten ze ervaren met verven, leer ze de stoelendans en ze genieten zo van elkaar. Malifu heeft zoveel plezier in haar werk en ze vindt het super leuk om de kinderen zo te zien, we zijn ook steeds meer de zelfstandigheid van de kinderen aan het stimuleren en alle 'lesjes' doen we in het Sotho en in het Engels. Ik kan ook steeds beter communiceren met de kinderen, ze praten in het Sotho tegen me en bij de meeste zinnen weet ik nu wat ze aan me vragen en wat het betekend. Als ik iets niet snap dan zijn er ook een paar kinderen die proberen een Engels woord er bij te zeggen zodat ik het hopelijk wel snap. Echt aan het genieten, genieten en aan het genieten hier!! Heb het zo naar mijn zin en je ziet ook echt dat Malifu wil leren, dat we samen stappen maken tot een mooi eindresultaat. Hopelijk blijft dat ook zo in de tijd als ik er niet meer ben, helaas hebben ze in de maand december wel een maand vakantie.

De tijd vliegt hier ook echt voorbij... Het is morgen alweer vrijdag en dan is het over 2 weken alweer onze laatste dag hier!! Zaterdag is het Graduation day, een hele speciale dag voor de meeste kinderen, ouders, principals en teachers hier. Dan gaan de oudste kinderen van de daycares (hier vanaf 6 jaar) naar school toe. De jongens en de meisjes worden mooi aangekleed, allemaal in dezelfde kleuren en er is een speciale dag. Er wordt gedanst, gezongen, gegeten, van alles, ik laat me verassen!! Wel hebben ze al helemaal een programma gemaakt en bij puntje 6 staat: Guest speeker's speech. En laat dat nou net de Nederlanders zijn, Angelique en ik dus haha.
Morgen ga ik dan maar eens een mooie speech voorbereiden!!! Ook even aan de knutsel voor de daycare en natuurlijk niet te vergeten te genieten van het zonnetje, want die zie ik hier te weinig.....
Dan ben je of druk bezig met verslagen schrijven, of aan het knutselen voor de daycare, of pas laat terug en is de zon alweer bijna onder (rond 6 uur, half 7 is het donker). Of je gaat even op bed liggen want dan ben je gewoon moe... Ja ja op z'n Afrikaans moe dus ;-)

  • 13 November 2015 - 14:26

    Marjanne Schaap:

    Was weer heel leuk om te lezen, we hoeven ons niet af te vragen of het goed met je gaat.

    Geniet er nog maar even van.
    Groetjes ook van opa

  • 14 November 2015 - 19:33

    Elly :

    Geweldig om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Super Vivian wat je allemaal doet. Echt tof.
    Geniet er nog maar van

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vivian

Actief sinds 17 Sept. 2015
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 3210

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 28 November 2015

Mijn reis

Landen bezocht: